Felaktig vara
Det åligger dig som konsument att kontrollera din vara när du tar emot din leverans att den är riktig och felfri. Om du har mottagit en vara som är felaktig, trasig eller annat fel ska du kontakta kundtjänst. Det gör du via e-post kundservice@skoman.se.
Vid kontakt behöver vi ditt ordernummer samt en beskrivning på felet av varan. Vi tar gärna emot bilder på felet och på produkten. I vissa fall kan vi göra en bedömning utifrån bilderna men vid svårbedömda fall kommer vi att be dig returnera produkten till oss.
Defekta produkter som returneras till Skoman.se bör behandlas som om de vore felfria. Det är vid alla typer av returer ytterst viktigt att produkten förpackas på ett sådant sätt att den inte riskerar att skadas.
Enligt Konsumentköplagen har kunden rätt att få frakten betald vid ett giltigt reklamationsärende. I de fall ett fel ej kan påvisas, eller om ett fel är orsakat av användare kan vi komma att debitera för frakt tur och retur, 100 kr för att returnera produkten till dig. Vi returnerar produkten efter avgift är betald.
Vid godkänd reklamation förbehåller sig Skoman.se rätten att i första hand reparera felet och i andra hand ersätta med ny vara. Om varan inte går att laga eller har tagit slut återbetalas hela beloppet för varan.
Reklamation som sker inom 2 månader från upptäckt fel räknas alltid som skälig tid.
Har du köpt varan i butik måste du vända dig till någon av våra butiker, lämpligast till den butik som du köpt varan hos. Produkter köpta i butik kan inte reklameras till e-handelsbutiken.
Transportskada
Skulle du upptäcka en skada på paketet, och det misstänks skador på produkten, ska du anmäla det omgående till utlämningsstället, vilket de hjälper dig med.
Om möjligt, ta bilder på det skadade paketet samt på den skadade eller saknade produkten. Vi rekommenderar att du inte hämtar ut ett paket där produkten är skadad eller saknad, eftersom skadan då inte längre kan härledas till transporten.
Om du upptäcker skadan på produkten först då du öppnat paketet och skadan är sådan att den kan kopplas till transporten, kontakta utlämningsstället för att göra en skadeanmälan, senast 7 dagar från det att du tagit emot din vara. För att styrka rätten till reklamation gentemot transportföretaget är det viktigt att du sparar det eventuellt skadade emballaget i samma skick som när paketet anlände till dig.
Vid enbart skadad originalförpackning som tillhör produkten behöver du inte göra en anmälan till utlämningsstället men ska kontakta vår kundtjänst, senast 7 dagar från att du mottog ditt paket, med bilder inför eventuell retur.
Tillämplig lag och tvist
Dessa villkor och eventuella tvister som uppkommer i samband med villkoren vid användning av e-handelsbutiken, eller med köp på e-handelsbutiken, regleras av svensk lag.
Vid reklamationer och eventuell tvist som vi inte lyckas lösa, rekommenderar vi att du vänder dig till Allmänna reklamationsnämnden, www.arn.se, eller Box 174, 10123 Stockholm. Vi följer alltid deras rekommendationer.
Du kan även använda den online-plattform för klagomål som finns tillgänglig på EU-kommissionens webbplats: http://ec.europa.eu/odr. Villkoren tolkas i enlighet med svensk lag.