• Snabb leverans!
  • Fri frakt
  • Förlängt öppet köp till 7/1-25

Allmänt

Dessa villkor gäller för alla beställningar som görs av kunden (nedan kallad ”du”) hos Skoman (i dessa villkor likställt med Kängan i Nacka AB, org. nr 556410-7174) i vår e-handelsbutik skoman.se, nedan kallat ”Skoman”, ”oss” eller ”vi”.

Genom att göra en beställning accepterar du dessa villkor och förbinder dig att följa dem i sin helhet.

Skoman förbehåller sig rätten att ändra i dessa villkor när helst i tiden om skäl för detta föreligger och rekommenderar därför att du läser igenom dem inför varje köp.

Köp

För att kunna gör en beställning hos Skoman måste du ha fyllt 18 år. Skoman accepterar inte, enligt svensk lag, beställningar till personer under 18 år. Vi förbehåller oss rätten att ändra i din beställning (t. ex om du har uppgett felaktiga personuppgifter). Minsta ordervärde är 300 kr inklusive moms.

Ett avtal om köp träffas först när Skoman har bekräftat beställningen. En orderbekräftelse skickas till e-postadressen som du har angivit när du har lagt din beställning. Spara denna orderbekräftelse för eventuell kontakt med kundtjänst.

Du som kund ansvarar för att lämna korrekta uppgifter i samband med din beställning, såsom leveransadress, postummer, svenskt mobilnummer och e-postadress.

Skoman reserverar sig för slutförsäljning, samt eventuella felaktiga priser och prisjusteringar (såsom förändrade priser från leverantör). Vi förbehåller oss rätten att korrigera dessa fel när som helst. Om ett felaktigt pris upptäcks på en vara som du har beställt, kommer du att bli kontaktad av Skoman.

Avbeställning går att göra utan kostnad fram till dess att ordern har behandlats av Skoman. Eventuell avbeställning måste bekräftas av Skoman innan den är godkänd. När beställningen har skickats från vårt lager är avbeställning inte möjlig.

Efter att beställningen har lagts kan vi inte göra några ändringar rörande mottagare eller leveransadress.

Skoman kan enbart hantera beställningar gjorda på skoman.se. Vi kan i dagsläget inte behandla beställning via telefon, e-post eller brev.

Priser

Alla priser på skoman.se anges i svenska kronor (SEK) och är inklusive moms (25%). Priserna inkluderar inte eventuella betalnings- och fraktavgifter, dessa anges separat.

Produktinformation

Alla produktbilder och beskrivningar som finns på skoman.se ska ses som en illustration. Observera att bilderna på skoman.se kan skilja sig åt beroende på färginställningen på din dator.

Betalning

Klarna Checkout

Skoman erbjuder dig som kund Klarna Checkout för betalning på ett säkert och smidigt sätt. Du kan välja att betala på fyra olika sätt, kortbetalning, Klarna Faktura, Klarna Delbetalning och Klarna Direkt.

Kortbetalning

Vi erbjuder säker kortbetalning med VISA och Mastercard/Eurocard samt American Express. Inga kortavgifter tillkommer. Inga kortuppgifter lagras hos oss, utan de sparas hos vår samarbetspartner Klarna. Kortbetalningar som hanteras av Klarna är PCI-DSS certifierade. Det innebär att de följer Payment Card Industry Data Security Standard. Det är den högsta standarden av säkerhet i branschen och den omfattar all hantering av data i den kassalösning vi använder.

Klarna Faktura

Vi erbjuder betalning mot Klarna faktura med upp till 30 dagars betaltid. Det innebär att betaltiden räknas 30 dagar från den dagen du mottager din faktura via mail eller finns i Klarna app. Ingen fakturaavgift tillkommer.

Vid fakturaköp förbehåller vi oss rätten att ta en kreditupplysning genom Klarna AB. Den påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av någon annan. Insamling och behandling av dina personuppgifter samt kreditupplysning är nödvändig för att vi ska kunna behandla ditt önskemål om eventuell kredit. Kunden ges genast besked om kredit har beviljats och vi kan hantera köpet omgående. Om kredit inte beviljas kan man välja ett annat betalningssätt (kortbetalning eller direktbetalning) alternativt kontakta Klarna.

Beställningar mot faktura skickas till din folkbokförda adress och endast till personer som uppger korrekta och fullständiga personuppgifter. Vid försenad betalning tillkommer påminnelseavgift 60 kr samt dröjsmålsränta med 24% plus gällande referensränta (där referensräntan sätts halvårsvis av Riksbanken). Vid utebliven betalning går ärendet vidare till Klarnas inkassobolag Segoria och lagstadgade inkassoavgifter tillkommer. Ett inkassokrav medför inte någon betalningsanmärkning, men däremot kan efterföljande åtgärder medföra betalningsanmärkning om inte betalning sker eller ärendet avskrivs.    

Klarna Delbetalning

Vi erbjuder dig möjligheten att delbetala din faktura via Klarna konto. Delbetala från 1/24 av orderbeloppet, dock minst 50 kr i månaden. Observera att du när som helst kan betala hela den kvarvarande skulden. Då avslutas automatiskt ditt konto hos Klarna. Om du har valt att betala med faktura men ångrar dig och vill ändra till delbetalning med Klarna konto går det bra. Delbetala enligt informationen på din faktura eller kontakta Klarna för mer information. Har du handlat i flera olika nätbutiker som erbjuder Klarna konto samlas dina köp på en och samma faktura. En aviavgift om 29 kr tillkommer per månadsfaktura. Fakturan skickas per post i mitten av månaden. För delbetalning via Klarna gäller årsränta om f.n. 19,90%. Fullständiga villkor hittar du hos Klarna.

Klarna Direkt

Om du har internetbank hos Nordea, Swedbank, SEB eller Handelsbanken kan du välja direktbetalning genom Klarna Checkout. Du loggar in hos din bank och pengarna dras direkt från ditt konto.

Frakt och Leverans

Vi erbjuder alltid fri frakt.

Skoman levererar normalt dina varor inom 1 - 3 arbetsdagar från det att din beställning har blivit bekräftad. Leveranstiden kan dock variera beroende på mängden beställningar samt omständigheter som Skoman inte kan råda över, såsom förseningar hos speditören.

Vid beställning av flera artiklar kan det ibland dröja någon dag extra, då vi har våra varor på flera lager och försöker samla dem till ett paket. I undantagsfall skickas beställningen i två paket. Eventuell fraktkostnad debiteras dock endast som ett paket.

Skoman skickar alla sina paket med DHL, som levererar dem till ditt närmaste ombud. Mindre beställningar kan levereras direkt till din brevlåda.

När paketet skickas från vårt lager får du en leveransbekräftelse via e-post från Unifaun, med en spårningslänk där du kan följa ditt paket. Paket som levereras till ombud aviseras via sms eller brev-avi från speditören när det finns att hämta ut.

Paket som ska hämtas ut från ombud, ska i första hand hämtas ut personligen, men om det inte är möjligt kan beställaren skicka ett bud i dennes ställe. Budet måste då kunna uppvisa både sin egen och beställarens legitimation.

Paket som skickas till ombud ligger kvar hos ombudet i 7 dagar (i enlighet med speditörens bestämmelser), sedan skickas det i retur till Skoman. I det fall ett paket går i retur utan att ha hämtats ut kommer det att hanteras som ett outlöst paket och debiteras därefter.

Skoman är betalningsansvariga för alla paket som skickas till kund. Om en vara skadas eller kommer bort under transporten måste du som kund kontakta kundtjänst snarast, dock senast inom 2 månader, så att vi kan ta det vidare till transportbolaget.

Outlöst paket

Paket som inte har hämtats ut inom 7 dagar återsänds till Skoman. Om detta sker debiteras du en avgift på 250 kr (SEK), för kostnader hänförliga till Skomans administration, frakt, returfrakt samt hantering. Outlösta paket omfattas inte av ångerrätten.

Om du har ångrat dig efter att beställningen har skickats från vårt lager måste du mottaga paketet och skicka tillbaka det för att få en godkänd retur, annars kommer paketet automatiskt att hanteras som ett outlöst paket och debiteras därefter. Denna avgift kommer att kvarstå på din faktura eller dras av från det belopp som du skulle ha återbetalats när vi hanterat returen.

Ångerrätt

Du som konsument har alltid 14 dagars ångerrätt enligt Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (2005:59).

För att du ska känna dig trygg erbjuder vi på Skoman 30 dagars ångerrätt från det att du har beställt varan. Vill du under denna tid utöva din ångerrätt ska du returnera produkten/erna till oss inom 30 dagar räknat från beställningsdatum. Beställningsdatum finner du på din orderbekräftelse eller följesedel.

Du som kund har självklart rätt att prova och undersöka produkten hemma för att säkerställa att den motsvarar dina förväntningar. Returnerar du en oanvänd vara med originalförpackning inom 30 dagar återbetalas hela beloppet.

Om produktens kvalitet har påverkats till följd av att du som kund har hanterat den mer än vad som är nödvändigt för att undersöka dess egenskaper eller funktioner, kommer avdrag på återbetalningen motsvarande varans värdeminskning att göras.

Återbetalning görs senast 14 dagar efter att vi mottagit din retur.

Du kan även meddela Skoman att du ångrar köpet genom att använda Konsumentverkets standardblankett för utövande av ångerrätt. Blanketten hittar du här: http://publikationer.konsumentverket.se/kontrakt-och-mallar/angerblankett. Blanketten skickas sedan till följande adress:

Skoman
Sjöbodavägen 2
145 53 Norsborg

Retur

Vid en retur till oss är det du som kund som bär det ekonomiska ansvaret för produkten, därför är det viktigt att varan inte kan komma till skada under transporten. För att en full återbetalning ska kunna genomföras ska varan vara oanvänd och skickas tillbaka i oskadad originalförpackning. Det är viktigt att ytteremballage används och att tejp eller annat material inte klistras på originalförpackningen.

Att returnera en vara gör du enklast genom att använda den returfraktsedel som har skickats med din beställning. Att nyttja vår returfraktsedel kostar f.n. 80 kr.

Ibland förekommer det att vi är tvugna att skicka din beställning i flera paket. I ett av paketen finner du en returfraktsedel som ska användas för att returnera allt som du la beställning på, oavsett om vi har levererat flera paket. Returnerar du en del av din order med returfraktsedel för att sedan returnera resten av din beställning med ytterligare en returfraktsedel, kommer vi debitera dig för så många returfraktsedlar du har använt.

Skoman tillämpar inte bytesorder, beställning av nya varor görs via skoman.se.

Vid köp av produkter som har en plombering/försegling, så får den inte vara bruten, varor med bruten försegling kan inte returneras.

Återbetalning sker endast via samma betalsätt som användes vid köpet.

Reklamation

Felaktig vara

Det åligger dig som konsument att kontrollera din vara när du tar emot din leverans att den är riktig och felfri. Om du har mottagit en vara som är felaktig, trasig eller annat fel ska du kontakta kundtjänst. Det gör du via e-post kundservice@skoman.se.
Vid kontakt behöver vi ditt ordernummer samt en beskrivning på felet av varan. Vi tar gärna emot bilder på felet och på produkten. I vissa fall kan vi göra en bedömning utifrån bilderna men vid svårbedömda fall kommer vi att be dig returnera produkten till oss.

Defekta produkter som returneras till Skoman.se bör behandlas som om de vore felfria. Det är vid alla typer av returer ytterst viktigt att produkten förpackas på ett sådant sätt att den inte riskerar att skadas.
Enligt Konsumentköplagen har kunden rätt att få frakten betald vid ett giltigt reklamationsärende. I de fall ett fel ej kan påvisas, eller om ett fel är orsakat av användare kan vi komma att debitera för frakt tur och retur, 100 kr för att returnera produkten till dig. Vi returnerar produkten efter avgift är betald.

Skoman.se förbehåller sig rätten att ersätta defekt vara med samma modell. Om varan har tagit slut får du tillbaka pengarna.
Reklamation som sker inom 2 månader från upptäckt fel räknas alltid som skälig tid. Konsumenten har tre års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen.

Har du köpt varan i butik måste du vända dig till någon av våra butiker, lämpligast till den butik som du köpt varan hos. Produkter köpta i butik kan inte reklameras till e-handelsbutiken.

Transportskada

Skulle du upptäcka en skada på paketet, och det misstänks skador på produkten, ska du anmäla det omgående till utlämningsstället, vilket de hjälper dig med.

Om möjligt, ta bilder på det skadade paketet samt på den skadade eller saknade produkten. Vi rekommenderar att du inte hämtar ut ett paket där produkten är skadad eller saknad, eftersom skadan då inte längre kan härledas till transporten.

Om du upptäcker skadan på produkten först då du öppnat paketet och skadan är sådan att den kan kopplas till transporten, kontakta utlämningsstället för att göra en skadeanmälan, senast 7 dagar från det att du tagit emot din vara. För att styrka rätten till reklamation gentemot transportföretaget är det viktigt att du sparar det eventuellt skadade emballaget i samma skick som när paketet anlände till dig.

Vid enbart skadad originalförpackning som tillhör produkten behöver du inte göra en anmälan till utlämningsstället men ska kontakta vår kundtjänst, senast 7 dagar från att du mottog ditt paket, med bilder inför eventuell retur.

Tillämlig lag och tvist

Dessa villkor och eventuella tvister som uppkommer i samband med villkoren vid användning av e-handelsbutiken, eller med köp på e-handelsbutiken, regleras av svensk lag.

Vid reklamationer och eventuell tvist som vi inte lyckas lösa, rekommenderar vi att du vänder dig till Allmänna reklamationsnämnden, www.arn.se, eller Box 174, 10123 Stockholm. Vi följer alltid deras rekommendationer.

Du kan även använda den online-plattform för klagomål som finns tillgänglig på EU-kommissionens webbplats: http://ec.europa.eu/odr. Villkoren tolkas i enlighet med svensk lag.

Personuppgifter

I samband med att du gör en beställning kommer du att bli ombedd att lämna vissa personuppgifter. Du bekräftar att de uppgifter du lämnar är korrekta och fullständiga, samt ansvarar för felaktigt ifyllda uppgifter.

Genom att godkänna dessa köpvillkor godkänner du som kund Skomans behandling av dina personuppgifter.

Läs mer om vår behandling av personuppgifter i vår integritetspolicy.

Bolagsinformation
Skoman
Kängan i Nacka AB
Sjöbodavägen 2
145 53 Norsborg
Sverige

E-post: kundservice@skoman.se
Telefon: 08-562 755 50
Org. nr: 556410-7174
Momsregistreringsnummer: SE556410717401

Skoman ansvarar för dina personuppgifter och behandlar dem i syfte att uppfylla i detta avtal och för att hantera ditt köp/beställning av varor, kontrollera att din adress stämmer samt för att hantera retur- eller reklamationsärenden.

Vissa uppgifter är nödvändiga att lämna vidare till tredje part för att kunna genomföra en beställning (såsom att genomföra en betalning och att arrangera leverans till kunden).

Skoman kan använda dina personuppgifter för att skicka reklam och erbjudanden via sms, brev eller e-post.

Skoman säljer eller överlåter aldrig dina personuppgifter för marknadsaktiviteter till andra företag.

Du som kund har rätt att begära ett registerutdrag med vilka uppgifter Skoman har registrerade om dig. För mer information, skicka ett mail till info@skoman.se.

2023-03-02